ingenting.

Just nu är jag ingenting. Ingenting är det värsta. Är man glad är man glad. Är man ledsen är man ledsen. Är man arg är man arg. Men man tom är man tom, då är man ingenting. Jag undrar om det är ungefär det är så här det känns att vara förlamad. Man vet om att om man skär sig på en kniv gör det ont eller om man spiller kokande vatten i knäet bränner det, men man känner det inte. Det är farligt för kroppen att skäras i med en kniv eller att bränna sig på kokande vatten, men det känns fortfarande ingenting så man kan ändå utsätta sig för det, om man nu skulle vilja det, för man bryr sig inte om det skulle hända.
När jag är ingenting känns det som om min familj hade kunnat dö utan att det hade rört mig i ryggen (jag vågar knappt skriva den här meningen för jag skäms så mycket), för ingenting kan i det läget få mig att känna, absolut ingenting. Jag skulle kunna stå bredvid en pågående misshandel utan att reagera. Det skrämmer mig. Kan jag verkligen vara så kall i vissa stunder? Kan en människa bli så avtrubbad? Tack och lov är jag oftast någonting. Ofta är jag ledsen, men jag är iallafall någonting.
Jag hatar ingenting. Jag hatar allting.


Kommentarer
Grey

Ännu en gång hugger det till inom mig när jag läser dina inlägg. Känner igen mig i varenda ord. Jag har varit på samma sätt i ca 4 år nu. Ibland blir det en djupare form av ingenting, då känns verkligen inget. Andra gånger är den ytligare, som att vara avtrubbad men ändå medveten om att där finns smärta/ånger/sorg. Tomheten äter upp en, hålet blir bara större och större.
Vet inte hur långt tid det tog för mig innan jag lyckades "vänja" mig vid den känslan. Nu kan jag hantera den, men undviker gärna att vara nära saker som jag skulle kunna skada mig själv med, just för att ibland så vill jag bara prova och se om jag faktiskt kan känna.
Enda sättet att få bort tomheten borde vara att fylla den med något, men vad?

Svar: Du läser mina tankar, du satte precis ord på hur jag känner.Kram
vimotdem.blogg.se

2013-08-06 @ 01:32:30
Jane83

Jag vet exakt hur du menar! Känner så ibland också, totalt oengagerad. Men, om det verkligen hände något hemskt under en sån period, tror jag bara skulle ryckas ur det och visst reagera.

Svar: Ja, jag tror också det är så. OM nånting verkligen skulle hända, så skulle tomhetskänslan försvinna, även om det är så det känns just nu.Kram
vimotdem.blogg.se

2013-08-06 @ 02:27:37
Anonym

Jag har mått dåligt i många år när jag var yngre men mår bra nu, dock har den känslan du beskriver kommit till mig några gånger och den skrämmer mig lite. Undrar vad det bottnar i och om man bara ska "vänja" sig vid det. Känner mest igen mig i det du beskriver som att jag inte skulle bry mig om det hände mina närstående ngt. Konstigt för jag älskar ju min familj. Skönt att höra att det finns fler som känner likadant i alla fall...

Svar: Skönt att höra att du mår bra nu!Ja det är en obehaglig känsla, man undrar ju vad den beror på :/
Kram
vimotdem.blogg.se

2013-08-07 @ 22:41:23
Hopp

Hej! Jag hittade hit av en slump. Ville bara skriva några rader och sprida lite hopp i mötkret.

Vet verkligen hur det är att må dåligt. Jag har under hela min uppväxt lidit av ångest och svår anorexi. Idag många år senare har en lång period som inlagd i slutenvård(11 månader) och många råd knaprande av fluoxatin i kombo med mirtazapin samt massor med samtslsterapi och kbt behandling gjort att jag idag mår bra 95 % av tiden. Jag är nub(26 år gammal) helt pillerffri och har fått leva med känslor som lycka, iver, spänning, att vara glad och förväntansfull blandat med det ledsna och uppgivna :) vilket är helt galet underbart!!!!!! jag tror att det viktigaste i sin behandling är att först acceptera att man mår piss och behöver hjälp. Sen att hitta en läkarkontakt som man litar på. Att ge pillerna tid och inte vararädd att ta dem LÄNGE!! Jsg knaprade piller i 8 år! Jag vägrade docknalla typer sv sömntabletter då jag precis som du var en zombi flera dagar efter jag tagit dem :) men mirtazapin är en tablett som förstärker effekten av fluoxatinen och som även är lugnande/ångestdämpande och har varit lysande för mig och tagit på kvällen!!!! Efter jag började ta dem sov jag om nätterna och ingen hang over effekt dagen efter :) kanske värt att kolla upp om du inte redan testat och det funkar för "enbart" depression och intr anorexi som jag hade också?! Sen massor med samtalsterapi och vars öppen att prova sådant läkaren föreslår!! Viktigt att du inte ger upp föraren du lärt dig hantera din kroniska sjukdom och kan känna mer än bara mörker!!!!!! Stå på dig i djungeln av vårdinrättningar och vägra ge upp så hoppas jag att du precis som jag kan få ännu av hela känslospannet igen!! Även lycka och att vara glad ibland :) det ska tilläggas att läkarna såg mig mer eller mindre som ett hopplöst fall- men här är jag idag.. 100 ggr starkare än jag någonsin varit och håller på och bygger ett liv med min sambo med hus och barn! Önskar dig och alla andra som mår dåligt all styrka och kraft att orka kämpa vidare! Ni är inte ensamma och det GÅR att må bättre! :) ta hand om er och ge aldrig upp! Kramar

Svar: Vill först bara säga hur glad jag blir över att läsa att du idag mår så bra, underbart att höra! Och det ger mig hopp om framtiden. Jag tar också Fluoxetin och går i KBT, så vi är lite lika haha ;)Ja, jag är inställd på att medicinera livet ut, även om tanken är väldigt obekväm.
Tack för en väldigt fin kommentar och tusen kramar till dig <3
vimotdem.blogg.se

2013-08-09 @ 10:38:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Att finnas utan att leva.

1 av 5 kommer någon gång under sitt liv att drabbas av en depression. Kanske bara tillfälligt. Kanske varar det för alltid. - Hur kan något så vanligt vara så tabubelagt? Strax innan jag fyllde 17 fick jag diagnoserna kronisk depression och ångest. Något jag brottas med dagligen. Jag har ett stort socialt umgänge, av dessa kan man på två händer räkna dem som vet. Min familj, mina närmsta vänner. Varför? Rädslan för att bli utdömd, att folk ska titta snett, att de ska vända ryggen till "psykfallet". Att ha ont i själen är inte okej. Fy fy och hysch hysch. Att drabbas av diabetes accepterar samhället, det är ju fullt normalt, men är man deprimerad, ja då jävlar är man sjuk i huvudet. Den här bloggen bestämde jag mig för att starta en dag när jag var extra trött på denna tabu. 1 av 5 lider av det, ändå känner sig de drabbade sig ensammast i hela världen, för inte en jävel vågar berätta om det. Här kommer jag anonymt att berätta om mina tankar och erfarenheter. Det är ingen tyck-synd-om-mig-blogg, det är en blogg vars syfte är att trösta, stötta, få dig att känna dig mindre ensam.

RSS 2.0