framtid.

Det är så ofta jag oroar mig för framtiden. Klyschor som "ta en dag i taget", "lev i nuet" eller "ta inte ut något negativt i förskott" hjälper inte, för fakta är fakta. Fakta är att signalsubstanserna i min hjärna aldrig kommer att fungera optimalt. Fakta är att jag alltid kommer att vara lite skörare, lite svagare och lite känsligare än genomsnittet. Fakta är att jag alltid kommer ha en överhängande risk för att utveckla depressioner och ångestattacker. Fakta är att jag aldrig fullt ut kommer att kunna leva ett vanligt "Svensson-liv" (nu hoppas jag inte att någon tar illa upp, missuppfatta mig rätt!).
Jag oroar mig för framtida anställningar. I skolan är det bara jag själv som påverkas. Att jag en vårtermin kuggar tre tentor i rad för att jag inte klarar av att öppna en bok slår bara tillbaka på mig själv, det är jag som får sopa upp efter mig, jag som får göra omtentorna. Jag har lärt mig det nu, att jag generellt mår bättre på hösten och då sköter skolan relativt bra och sedan successivt under våren går det mer och mer utför. I nuläget har jag tre tentor efter mig. Så som min vår har varit har jag inte kunnat sköta skolan, så är det bara. Som sagt, skolan är mitt ansvar och det är jag själv som får acceptera läget eller ej. Men på en arbetsplats kommer det vara annorlunda. Jag kan ju inte komma till chefen och säga "jo du, nu i höst kommer jag troligtvis prestera bra som fan, men sen till våren kanske min frånvaro ligger runt 50 %, det är lugnt va?". Sommar - och extrajobb har jag kunnat hantera hyfsat bra, det är under en begränsad tid och har hittills varit hanterbart. Det som skrämmer skiten ur mig är tanken på att efter min examen klara av ett jobb på 40 timmar (kanske mer, enligt statistiken inom det område jag vill jobba) i veckan. Jag kan jobba deltid, givetvis, långt i från alla jobbar ju 100 %, men ni förstår min tanke? Hur ska jag klara av att hantera en normal arbetssituation i 45 år när jag inte klarar av en termin i taget nu? Just nu känner jag mig ytterst tveksam till om jag ens kommer lyckas ta min examen, skolan kommer bli svårare och svårare och mer och mer krävande - kan jag hantera det? 
Jag oroar mig för familj och barn. Jag är livrädd för relationer. Har inte haft pojkvän på flera år. Jag tror att det bland annat beror på att jag undermedvetet är så satans helvetes jävla rädd för att behöva berätta för min framtida pojkvän om mig och min verklighet. Rädslan för att mannen i mitt liv ska lägga benen på ryggen och sticka snabbast möjligast. Hur hade jag själv reagerat om "depressions-världen" hade varit helt främmande för mig och så kommer min pojkvän plötsligt och langar en sådan sak i huvudet på mig? Och om han faktiskt väljer att stanna - hur länge kommer han stå ut med mig, stå ut med en flickvän som skriker, gråter och kommer få utbrott på honom för alla möjliga obegripliga saker?
Barn är en annan orostanke. För det första för att depressioner är så väldigt ärftligt (statistik säger 96% risk om båda föräldrarna har det i sina gener) och tanken på att jag med flit, bara för att jag vill ha barn, ska utsätta en annan människa för det helvet jag själv brottas med känns väldigt egoistisk. Ska jag verkligen sätta ett liv till världen när jag vet vilken stor risk det är för barnet att drabbas? För det andra är jag rädd för hur jag skulle klara av hela grejen kring barn. Att bli utbränd/deprimerad när man får barn är inte ovanligt. Prestationsångest, för lite sömn, ovana och tusen andra faktorer kan leda till det och då tänker jag att om en "normal" människa så lätt riskerar att åka dit, hur fan ska det då gå för mig?  Kommer jag klara av att ta hand om det? Kan jag ge det en rättvis uppväxt? Kommer jag ens kunna älska ett barn så som ett barn förtjänar att bli älskat? 
 


Kommentarer
Jane83

Går du en utbildning till inom vården? Jag jobbar som sjuksköterska, och det är påfrestande när man redan har ett påfrestat inre liv, absolut - men det finns alltid vägar att gå för att klara av det ändå!
Känner så igen dina funderingar angående barn. Är också orolig för hur jag skulle orka. Vad händer om man bryter ihop? Blir väldigt påverkad om jag sover dåligt tex. Vad skulle sömnbristen göra med mig? Sen, skulle jag ens vara kapababel att ta hand om ett barn 24:7? Och alla rädslor och ångest jag har - risken är ju stor att överföra det.

Svar: Nej jag pluggar ekonomi, så min utbildning är ju inte betungande rent psykiskt, eller vad man ska säga. Har just pga min sjukdom valt att inte arbeta med människor.Förstår dig precis med hur du säger om barn! Tankarna är tuffa.
Kram
vimotdem.blogg.se

2013-07-14 @ 00:33:13
anonym

Usch vad mörk bild du målar upp. Alla möjligheter om allt som kan gå bra då? "Everything is good in the end, if its not good its not the end" Men förstår dig har samma mörka funderingar. Ibland känns det som att det är lika om jag dör. Har skuld gentemot barn o vuxna i U-länder som inte kan andas p.g.a näringsbrist. Har börjat satsa på att leva hälsosamt för att komma i min trivselvikt, ett av mina mål... Sen vill jag alltid vara fräsch o ha fina kläder, behandlade fötter och målade naglar och fixat hår... gärna skor med klack, oj vad jag svävade ut iaf tack för en bra blogg.

Svar: Ja, tyvärr har jag en förmåga att se negativt istället för positivt, men jag jobbar på det! Jag är likadan, mycket fokus på utsidan, ungefär som om det skulle spegla insidan eller något, kram!
vimotdem.blogg.se

2013-07-17 @ 21:02:25
Tess

Jag är gravid nu och är livrädd för vad som kan hända! :(
tänker varje dag på vad fan vi har gjort..
inte minst för att det nu kommit fram att våra relationsproblem inte alls beror på mig, utan på min sambo, som egentligen är "frisk" men, kanske inte ändå..

Fyfan! tror nog jag måste börja snacka med någon igen, så det inte slår ut lika illa som det gjort förut, vill verkligen inte riskera att fucka up bebisen innan den ens är född genom att stressa ihjäl den..

Svar: Jag förstår verkligen din oro! Jag tycker att du ska gå och prata med någon, så som du känner och dina tankar och din oro - tror verkligen det hade varit bra för dig! Kram
vimotdem.blogg.se

2013-07-19 @ 19:35:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Att finnas utan att leva.

1 av 5 kommer någon gång under sitt liv att drabbas av en depression. Kanske bara tillfälligt. Kanske varar det för alltid. - Hur kan något så vanligt vara så tabubelagt? Strax innan jag fyllde 17 fick jag diagnoserna kronisk depression och ångest. Något jag brottas med dagligen. Jag har ett stort socialt umgänge, av dessa kan man på två händer räkna dem som vet. Min familj, mina närmsta vänner. Varför? Rädslan för att bli utdömd, att folk ska titta snett, att de ska vända ryggen till "psykfallet". Att ha ont i själen är inte okej. Fy fy och hysch hysch. Att drabbas av diabetes accepterar samhället, det är ju fullt normalt, men är man deprimerad, ja då jävlar är man sjuk i huvudet. Den här bloggen bestämde jag mig för att starta en dag när jag var extra trött på denna tabu. 1 av 5 lider av det, ändå känner sig de drabbade sig ensammast i hela världen, för inte en jävel vågar berätta om det. Här kommer jag anonymt att berätta om mina tankar och erfarenheter. Det är ingen tyck-synd-om-mig-blogg, det är en blogg vars syfte är att trösta, stötta, få dig att känna dig mindre ensam.

RSS 2.0