efter BUP.

En kämpig tid för mig kom när jag blivit utskriven från BUP. Inte bara på grund av det faktum att jag nu skulle stå på egna ben, helt oskyddad från allt det som gör ont, utan för att min vardag skulle komma att bli så annorlunda. Som jag berättat tidigare sjukskrevs jag resten av vårterminen och skulle således inte gå i skolan.
Mina föräldrar turades om att vara hemma med mig. Inte en sekund lämnades jag obevakad. För det mesta sov jag. På den här tiden hällde de fortfarande i mig Theralenedroppar och jag var ytterst sällan i ett klart tillstånd. Det var skönt, jag varken behövde tänka eller känna. Vid ett par tillfällen behövde mamma  åka till jobbet och då var jag tvungen att följa med, så medan hon hade patienter satt jag inne på hennes kontor, i skrivbordsstolen, och sov. 
Jag tyckte det var pinsamt. Allt var pinsamt. Alla undrade ju var tusan jag tagit vägen från skolan. Jag ljög. Körtelfeber var smidigt att skylla på, det ifrågasätter ingen. Ingen undrade heller över att jag sa att jag bytt från NV till SP. 
Jag kände mig så fel, så utanför. En 16-åring ska gå i skolan, så är det ju. Alla mina rutiner var borta. Jag sov för det mesta och all vaken tid spenderades i stallet. Mina hästar är och var mina allt. Allt var upp och ned. Absurt. Konstigt. Det kändes fortfarande inte som om det var mig det handlade om.
Jag träffade kompisar ibland, men det kändes ansträngt. De visste inte vad de skulle säga. Jag visste inte vad jag skulle säga.
 
Skolavslutningsdagen var en extra jobbig dag, då kände jag mig så väldigt udda och utanför. Alla andra var lyckliga och hade fått sommarlov. Jag hade redan haft lov i tre månader, kan man ju säga. Jag tillhörde ingen klass. Jag var inte på någon avslutning. Jag fick inget sommarlov.
Sommaren skulle komma att bli bättre. De andras sommarlov gjorde att jag på något sätt kom ikapp liksom, nu var vi alla lediga och jag var som dem. Jag började socialt komma tillbaka dit jag en gång varit. Jag umgicks fritt med mina vänner och mamma och pappa släppte efter på kontrollen. 
Någon gång under sommaren började jag sova i mitt eget rum igen och det var för mig en stor framgång. Kvällarna och nätterna var, och är fortfarande, min allra svagaste punkt. 
Medicinerna hade bra effekt och jag blev sakta men säkert bättre. Att sova över hos någon var fortfarande inte aktuellt, men den tiden skulle komma den också.
När skolan började, och jag på nytt började i ettan, kändes det nästan som att jag kommit ikapp. Nu var jag på deras våglängd. Nu var jag nästan normal igen, tänkte jag.


Kommentarer
Vanny!

Hej! Fin blogg! Kika gjärna in på min och lämna en kommentar vettja! Kram! <3

Svar: Tack! Kram :)
vimotdem.blogg.se

2013-09-02 @ 20:24:05
URL: http://mevanny.blogg.se/
amanda

Oj så jag känner igen mig.
Var själv borta från min skola jättelänge, går i skolan nu (18 år) men har kvr min depression ångest och panikångest, sjukt jobbigt är det. Om du behöver någon som lyssnar så har du min mail i kommentaren, så kanske vi kan byta tips eller tankar.
kram

Svar: Usch det gör ont i mig att läsa att du har det så :/ Jag spar din mejl :) kram
vimotdem.blogg.se

2013-09-02 @ 23:52:25
URL: http://itsmenotyou.blogg.se
Sindra N

Jag förstår om du inte vill berätta om det, men jag bara undrar hur det var på BUP..? Jag har hört en massa om det och historierna jag hörde är väl i samma stil som man väntar sig folk berättar spökhistorier runt en brasa på ett läger.. Sjukt rädd för att mina föräldrar ska skicka mig dit om de stannar upp i sin vardag för att kolla på min...

Svar: Jag kan absolut berätta om bup :) skrev ett inlägg om det för längesen, men kan göra det igen för det var längesen. Är det okej för dig att jag beskriver det i ett blogginlägg eller vill du att jag mejlar dig/svarar som kommentar också? :) Kan iallafall kort säga att bup var det bästa som kunde hända mig, har enbart positivt att säga om tiden där. Tusen styrkekramar <3
vimotdem.blogg.se

2013-09-06 @ 20:49:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Att finnas utan att leva.

1 av 5 kommer någon gång under sitt liv att drabbas av en depression. Kanske bara tillfälligt. Kanske varar det för alltid. - Hur kan något så vanligt vara så tabubelagt? Strax innan jag fyllde 17 fick jag diagnoserna kronisk depression och ångest. Något jag brottas med dagligen. Jag har ett stort socialt umgänge, av dessa kan man på två händer räkna dem som vet. Min familj, mina närmsta vänner. Varför? Rädslan för att bli utdömd, att folk ska titta snett, att de ska vända ryggen till "psykfallet". Att ha ont i själen är inte okej. Fy fy och hysch hysch. Att drabbas av diabetes accepterar samhället, det är ju fullt normalt, men är man deprimerad, ja då jävlar är man sjuk i huvudet. Den här bloggen bestämde jag mig för att starta en dag när jag var extra trött på denna tabu. 1 av 5 lider av det, ändå känner sig de drabbade sig ensammast i hela världen, för inte en jävel vågar berätta om det. Här kommer jag anonymt att berätta om mina tankar och erfarenheter. Det är ingen tyck-synd-om-mig-blogg, det är en blogg vars syfte är att trösta, stötta, få dig att känna dig mindre ensam.

RSS 2.0